Usein kysytyt kysymykset

Usein kysyttyjä kysymyksiä tilausajoista, reittiliikenteestä ja valmismatkoista.

Reittiliikenne

K: Mistä näen reittiliikenteen aikataulut ja reitin?
V: Aikataulut löytyvät nettisivuiltamme www.liikennehuovari.fi sekä Matkahuollon sivuilta www.matkahuolto.fi. Reittitiedot näet esimerkiksi klikkaamalla sivuiltamme löytyvää karttaa kyseisen vuoron kohdalta. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme 08-3110 388. Saatavissa on myös painettuja aikatauluvihkosia.

K: Mistä näen lipun hinnan?
V: Lipun hinta riippuu matkan pituudesta ja valitusta lipputuotteesta. Hintataulukon löydät nettisivuiltamme ja painetusta aikataulujulkaisusta.

K: Mistä voin ostaa lipun?
V: Lipun voit ostaa Matkahuollosta tai suoraan bussista.

K: Mitkä maksuvälineet bussissa käy?
V: Maksuvälineenä käy pankkikortti, käteinen tai Matkahuollon kortit. Huom. Ylivieskan sisäisessä liikenteessä ei käy pankkikortit.

K: Miten itselle oikeutetun alennuksen (kuten eläkeläis-, opiskelija-, työtön-, peruskoululainen) saa?
V: Saat alennuksen näyttämällä alennukseen oikeuttavaa korttia.

K: Voinko tulla kyytiin reitin varrelta?
V: Lähes kaikkiin reittiliikenteen busseihin voi nousta reitin kaikilta bussipysäkeiltä. Voit vaikka heilauttaa kättäsi, jotta kuljettaja varmasti huomaa sinut. Poikkeuksena tästä on pikavuorot, jotka pysähtyvät vain aikatauluhakuun merkatuilla pysäkeillä.

K: Onnistuuko jatkoyhteys toiseen bussiin, mikäli bussien saapumis- ja lähtöajat ovat samat?
V: Aikataulut on suunniteltu niin että jatkoyhteydet ovat mahdollisia. Ensimmäisen auton kuljettajalle kannattaa kuitenkin mainita jatkoyhteydestä, jotta hän voi myöhästymistapauksessa ilmoittaa jatkoyhteyden kuljettajalle tulevasta vaihtomatkustajasta.

K: Voinko ottaa koiran mukaan bussiin?
V: Pienet, sylissä matkustavat lemmikit pääsevät bussin kyytiin veloituksetta. Isommista koirista peritään 5 €:n maksu. Lemmikin kanssa matkustavat sijoitetaan yleensä bussin takaosaan. Huomioi, että jos linja-autossa on jo kyydissä pahasti allerginen henkilö, hänellä on oikeus pyytää kuljettajaa estämään lemmikkieläimen nouseminen bussiin. Tämä on kuitenkin harvinaista.

K: Voinko ottaa polkupyörää mukaan bussiin?
V: Mikäli bussissa on tilaa, voi polkupyörän ottaa mukaan. Polkupyörästä perittävä maksu on 6 €.

K: Voiko bussissa syödä omia eväitä?
V: Eväitä voi syödä erityistä siisteyttä noudattaen.

K: Onko bussissa lastenistuinta?
V: Busseissa ei ole lastenistuimia, halutessasi voit ottaa oman istuimen mukaan mutta laki ei vaadi sitä.

K: Voiko lapsi matkustaa bussissa yksin ilman saattajaa?
V: Lapsi voi matkustaa yksin bussissa, mikäli huoltaja katsoo hänen pärjäävän. Lapsi on bussissa kuitenkin aina huoltajan vastuulla.

K: Mistä voin kysellä löytötavaroita?
V: Soita asiakaspalveluumme 08-3110 388 tai laita sähköpostia asiakaspalvelu@liikennehuovari.fi.

K: Mihin voin antaa palautetta matkasta, risut ja ruusut?
V: Palautteet voi antaa asiakaspalveluumme 08-3110 388 tai sähköpostilla asiakaspalvelu@liikennehuovari.fi tai nimettömänä nettisivujemme palautelomakkeen kautta.

Tilausajot

K: Mitkä asiat pitää olla tiedossa tilausajolle tarjousta pyydettäessä?
V: Meille tärkeitä tietoja ovat lähtöpaikka, määränpää ja mahdolliset lisämutkia tekevät reitit ja kohteet. Lähtöaika ja paluuaika olisi myös hyvä olla tiedossa sekä lähtijämäärä, jotta osaamme varata oikeankokoisen bussin. Voit kuitenkin jättää tarjouspyynnön vajaillakin tiedoilla, jolloin voimme antaa suuntaa antavan tarjouksen ja tarkentaa hintaa mahdollisesti myöhemmin. Ilmoita myös etukäteen, mikäli kyytiin nousee henkilö apuvälineillä, esimerkiksi pyörätuolin kanssa.

K: Mitkä asiat vaikuttavat hinnan muodostumiseen autoa tilatessa?
V: Hintaan vaikuttavat ajetut kilometrit, matkaan käytetty aika, onko kyseessä arki vai pyhä sekä auton koko.

K: Mitä varusteita autoissanne on ja maksaako varustetoive lisää?
V: Varustetaso vaihtelee auton mukaan, ollen esimerkiksi WC, USB-latauspistokkeet, jääkaappi, suuret tavaratilat, mikrofoni. Mainitse autoa tilatessa, mikäli tarvitsette jotain varusteita erityisesti. Varustetoive ei lisää hintaa, paitsi jos toiveen takia valitaan kokoa suurempi auto (esimerkiksi jääkiekkoseuran pelimatkalle tarvitaan yleensä isot tavaratilat, jotka löytyvät vain isoimmista autoista.)

K: Minkä kokoisia autoja teillä on?
V: Meillä on tarjolla 8-61 hengen autoja.

K: Voiko kuljettajasta esittää toiveita?
V: Kuljettajasta voi esittää toiveita (esimerkiksi sama kuljettaja kuin viimeksi) mutta aina toivetta ei ole mahdollista toteuttaa.

K: Voitteko suunnitella ja varata ryhmämatkalle myös hotellin ja muut tarvittavat palvelut?
V: Kyllä, olemme rekisteröity matkanjärjestäjä ja voimme suunnitella ja varata matkan ja kaiken siihen kuuluvat oheispalvelut toiveidenne mukaisesti.

K: Mitä jos varattu matka peruuntuu?
V: Pyrimme olemaan mahdollisimman joustavia peruutustapauksissa ja perimme peruutuskuluja vain, mikäli matkan peruutuksesta aiheutuu meille kuluja. Peruutusehdot sovitaan tapauskohtaisesti.


Valmismatkat

K: Mistä löydän teidän valmismatkat?
V: Näet ajankohtaisen matkavalikoiman nettisivuiltamme www.liikennehuovari.fi. Kannattaa myös seurata sometilejämme Facebookissa ja Instagramissa sekä tilata uutiskirjeemme niin et jää paitsi mistään matkoista. Usein mainostamme matkoja myös paikallisissa lehdissä.

K: Miten voin varata matkan?
V: Voit varata matkan nettisivujemme kautta kyseisen matkan kohdalta, soittamalla asiakaspalveluumme 08-3110 388 tai laittamalla sähköpostia asiakaspalvelu@liikennehuovari.fi.

K: Milloin valmismatkat maksetaan?
V: Tarkista maksutiedot kunkin matkan kohdalta erikseen. Osa matkoista maksetaan vasta bussissa, osa maksetaan laskulla noin viikkoa ennen matkaa.

K: Mistä tiedän, toteutuuko matka, johon olen ilmoittautunut?
V: Matka toteutuu, mikäli mukaan saadaan tarpeeksi lähtijöitä. Ilmoitamme lähtijöille matkan toteutumisesta tai peruuntumisesta mahdollisimman pian, päivämatkoissa muutama päivä ennen matkaa, yöpymisen sisältävissä matkoissa noin 2-3 viikkoa ennen matkaa. Ilmoitamme matkan toteutumisesta toiveittesi mukaisesti joko sähköpostilla, puhelimella tai tekstiviestillä.

K: Mistä näen valmismatkojen peruutusehdot?
V: Tarkista peruutusehdot kunkin matkan kohdalta erikseen. Päivämatkat, joissa on vain bussimatka ilman muita lisäpalveluja (ruokailu, pääsyliput kohteeseen tms.) voit perua ilman kuluja, vaikka edellisenä päivänä. Matkan, jossa on yöpyminen tai muita lisäpalveluita peruutusehdot noudattavat yleisen matkapakettiehdon peruutuskuluja, jolloin matkan kuluton peruutus onnistuu vielä 3 viikkoa ennen matkaa.